Min förlossningsberättelse: hemma


Mina värkar satte igång på förmiddag fredagen den 19 april. Till en början mycket oregelbundet och jag meddelade sambon som då var på jobbet att nu har det startat. Eftersom värkarna var oregelbundna och arbetet hemma innan själva förlossningen kan ta tid tyckte jag han kunde avsluta sitt möte, men sen ville jag att han kommer hem och håller mig sällskap. Jag kände mig glad, pirrig och förväntansfull men fullt besluten om att jag ska arbeta så jag äntligen får träffa min bebis. Äntligen kan jag göra något och gjorde misstaget att säga till min sambo att vi nog ändå kommer få en bebis innan helgen är slut. Eftersom jag vet att latentfasen kan vara väldigt lång försöker jag vila så mycket jag kan och samla kraft inför förlossningen. Det är mest äta, vila och mysa vetekudden som gäller. Värkarna höll på under hela lördagen samtidigt som de tilltar i stryka och intensitet, vi hade lite kontakt med sjukhuset men var fortfarande så oregelbundna och först söndagsmorgon har jag regelbundna värkar tre på tio minuter och vi åker till BB Stockholm. Där får vi besked att för att bli inskrivna på sjukhuset måste jag uppfylla två av tre kriterier; vattnet ska ha gått, jag ska vara öppen fem centimeter och ha regelbundna värkar tre på tio minuter. Efter att ha blivit undersökt konstaterar barnmorskan att jag bara uppfyller ett kriterium då jag bara är öppen en centimeter. Barnmorskan ber mig att åka hem för att fortsätta mitt värkarbete hemma då de inte kan göra något för mig just nu och om jag stannar kommer jag att uppleva att förlossningen är lång och utdragen. Jag blir ombedd att komma in igen om vattnet går eller värkarna blir outhärdliga. Besviken över att blivit hemskickad surar jag i bilen.

Kommentera

