Skattjakten


Den stora bostadsjakten på drömbostaden är i full gång. Och okej det blir inte drömbostaden ännu. Helst skulle Giraffen, Hubben och Burrito baby vilja flytta till en villa med härliga grönytor, medan jag vill ha en rymlig sekelskifteslägenhet (ja inte det senaste sekelskiftet såklart) på minst 4 rum, parkett i alla rum och en öppenspis. Vi har inte råd med något av det. Så fram till dess letar vi efter lämplig lägenhet som passar både i pris, yta och barnvänligt. Idag är stora visningsdagen i augusti. Vi har lyckats klämma in 4 visningar i Täby denna dagen mellan 12-14 och varit skitjobbiga mot alla mäklare. Att ha spekulanter som jobbar i branschen innebär fler frågor och nedslag på lägenheterna och mäklare som säger ehhh det får jag ta reda på. Det som är intressant och se är hur många mäklare som är lata och inte jobbar för en försäljning. Vi har varit på visningar där mäklaren stått och gömt sig i köket och inte gått fram och hälsat förrän långt efter vi klivit in i lägenheten trots att det bara är vi och en spekulant till och senare säger de att ett bud på utropspriset är lagt för att senare redovisa på hemsidan två bud under utropspriset. Eller som i senaste lägenheten där mäklaren har noll koll på något om området, fastigheten eller föreningen, inte skyltat något för visning i området utan satt upp en handskriven lapp i trapphuset, har ställt sina båtar till skor mitt framför dörren i hallen samt presenterar en ritning på lägenheten som är fel och säger att det gick inte och ändra(?!) jag som själv jobbar i diakrit vet att det är en bit av kaka. Jo jag vet att fortfarande går det att sälja lägenheter, men marknaden är trögare nu och efter ha knarkat hemnet ser jag att buden dröjer och budgivningen är mer moderat några höjningar med 25000 i stöten är det inte frågan om längre. Ett är säkert jag tänker nästa gång vi gör en försäljning av bostad tänker jag kolla min mäklare när hen visar ett annat objekt så jag kan kolla upp hur mäklaren jobbar.

Kommentera

